YUKA TSURUNO
EXHIBITIONS ARTISTS PUBLICATIONS GALLERY ART FAIRS NEWS FEATURED WORKS PRIVATE  

Yuichiro Tamura, NIGHTLESS / Last Signing Room
田村友一郎、夜不来臨 / 最後的簽署室
Art Basel Hong Kong, Insight, Booth 3D21
May 23–26, 2013

NIGHTLESS Ver. 11
NIGHTLESS Ver. 11, 2013, HD video, all images from Google Street View

not signing table

Not Signing Table, 2013

>日本語 >中文

YUKA TSURUNO GALLERY is pleased to announce its participation in Art Basel Hong Kong with a solo exhibition of Yuichiro Tamura. The exhibition entitled "NIGHTLESS / Last Signing Room" is composed of a new video work "NIGHTLESS Ver. 11" and installation including photographs and object "Last Signing Table".

NIGHTLESS
NIGHTLESS is a movie composed entirely from Google Street View. For each occasion the artist makes a new version, and this version 11 has been created especially for Art Basel HK using images only from Hong Kong. As the entire audio is also excerpted from You Tube, the artist himself has neither filmed nor recorded. History and fiction are weaved together beyond time and space into the movie wandering around Hong Kong. Even a segment of the scenes reminds viewers of stories. Hong Kong has an image of night views, however, the night never comes in this movie as Google Street View photographs are taken in daylight. A dream you see in Hong Kong, without the concept of night, is only a daydream.

Last Signing Room
-The history of Hong Kong is the history of signing-
All the historical events such as Treaty of Nanking in 19 century, the occupation surrender of Japan in 20 century, and the retrocession to China that is still fresh in our minds, have created interventions by the act of signing, and operated on a table. The exhibiting table is created according to the record of document contents, setting on the table, and the history of Hong Kong and the land. The letters are engraved by Buddhist tomb artisan who lives in Hong Kong. The letters engraved by a Hong Kong man also seem like inscribing a new sentence of the history of Hong Kong or making its tomb. Ironically, the act of signing might be difficult on the surface of a table that is no longer flat.

Cooperation: Kwok Family

About the Artist
Tamura was born in Japan in 1977, graduated from Tokyo University of the Arts, Graduate School of Film and New Media, currently a Ph.D. candidate. He has consistently pursued the possibilities of the moving image, taking photography as a point of departure while straddling various other media and frameworks, including film, installation, and performance. Tamura samples not only images that he has taken himself but also preexisting footage, coaxing unique relationships out of them in order to create new landscapes. The form of these works varies from installations that incorporate elements of bodily presence and experience, as well as performances that draw the spectator in. The NIGHTLESS has received the excellence award at the 14th Japan Media Arts Festival in 2010, and has been shown internationally include; The 57th International Short Film Festival Oberhausen, Germany (2011); Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokyo (2011); A Window to the World, Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima (2011); WRO biennale 2011, Wroclaw (2011);  FILE 2011, Sao Paulo (2011). He has selected for the MOT Annual 2012, Museum of Contemporary Art Tokyo, Tokyo (2012). In 2012, NIGHLESS ver. 6 became a public collection of Tokyo Metropolitan Museum of Photography. He is a recipient of Japanese Government Overseas Study Program for Artists at Institut für Raumexperimente (Berlin, 2013) and University of Arts London (London, 2013).

Artist's website
http://www.damianoyurkiewich.com/

Artisit Talk
Date: 23 May, 2013 5pm to 7pm
Location: Para Site Art Space, 4 Po Yan Street, Sheung Wan
Information: +852 9123 5621, info@miaca.org
RSVP: info@miaca.org
Provided by: MIACA
Supported by: Art Basel VIP program, Para Site
http://www.miaca.org/




YUKA TSURUNO GALLERYはArt Basel HK に、田村友一郎の個展「NIGHTLESS / Last Signing Room」で出展いたします。展示は新作のビデオ作品「NIGHTLESS」を中心とした写真やオブジェクト「Not Signing Table」を含むインスタレーションで構成されます。

NIGHTLESS 夜不来臨
全編Google Street Viewのイメージのみで構成されたロードムービー。展示ごとにヴァージョンが作られ、ver.11となる今回は、アートバーゼル香港のために、全て香港のイメージのみを使用して制作されました。音声もYouTubeからの音声を使用しており、作者は撮影も録音もしていません。香港をひたすら彷徨い続ける映像に、土地の歴史とフィクションが時間と空間を超えて重なり合い、編み込まれ、断片的な内容でさえも見るものに、ある物語を想起させます。夜のイメージをもつ香港ですが、この作品ではイメージの特性上、決して夜は訪れません。夜が来ない香港に見る夢は白昼夢だけでなのです。

Last Signing Room 最後的簽署室
- 香港の歴史とは、調印の歴史である -
19世紀の南京条約、20世紀における日本の占領時と降伏時、そして記憶に新しい中国への返還、そのどれにも調印という行為が介在し、その手続きは全てテーブルの上で行われてきました。展示されているテーブルは、それらの調印時の文書の内容と物の配置、そして香港の歴史と土地に関する資料をもとに制作されています。また、天板表面の文字は香港在住の仏壇職人によって彫り込まれています。香港人自ら彫り込まれる文字は、新たな香港の歴史の一文を自ら刻み込む様にも、また墓標をつくる様にも見えます。皮肉にも、文字によって平らではなくなったテーブルの表面では、もはや調印という行為は、難しいのかもしれません。

協力:郭家

作家について
田村友一郎は1977年生まれ、東京藝術大学大学院映像研究科修士課程修了、現在後期博士課程に在籍。現在まで写真を出発点に映像、インスタレーション、パフォーマンスなど様々な枠組みを横断しながら映像の可能性を追求してきました。自らが撮影したものに 限らず、既にあるイメージをサンプリングの手法を用いて、独自の関係性を導き出し新たな風景を立ち上げる、「身体性」や「経験」を取り入れたインスタレー ション、鑑賞者を招き入れたパフォーマンスなど、表現の形態も多岐にわたります。2010年《NIGHTLESS》にて平成22年度文化庁メディア芸術祭アート部門優秀賞受賞、主な展示にオーバーハウゼン国際映画祭(ドイツ)、第3回恵比寿映像祭、広島市現代美術館、WRO(ポーランド)、FILE 2011(ブラジル)、「MOTアニュアル2012」(東京都現代美術館、東京)など。2012年、NIGHTLESSが東京都写真美術館にパブリックコレクションとして収蔵。現在、文化庁新進芸術家海外研修制度によりベルリン(スタジオ・オラファー・エリアソン 空間実験研究所)およびロンドン(ロンドン芸術大学)に滞在。

作家 website
http://www.damianoyurkiewich.com/

アーティストトーク
日時: 2013年5月23日 5pm - 7pm
場所: Para Site Art Space, 4 Po Yan Street, Sheung Wan
連絡先: +852 9123 5621, info@miaca.org
予約: info@miaca.org
主催: MIACA
協力: Art Basel VIP program, Para Site
http://www.miaca.org/


於香港巴塞爾藝術展2013亞洲視野部份,Yuka Tsuruno Gallery 很榮幸為大家呈獻田村友一郎的最新影像作品“夜不来臨"。 是次展覽命名為 “夜不来臨 / 最後的簽署室",由“夜不来臨第11版”及裝置作品 "非簽約桌"  組成。

NIGHTLESS 夜不来臨
夜不来臨是一齣由谷歌街景制作而成的電影。這個版本11只採用香港的影像,是為香港巴塞爾藝術展特制而成的。整個音頻均取自Youtube,藝術家本身並無進行任何拍攝與錄音。此段影片遊走於香港之中,撇除了史實及幻想,超越了時空。即使是影片的一小片段都可叫觀眾聯想起不同故事。香港以夜景聞名,但由於這些谷歌街景於白天拍攝,黑夜將永不到臨電影之中。而在香港,沒有黑夜的夢,只是一場白日夢。

Last Signing Room 最後的簽署室
-香港的歷史就是簽約的歷史-
19世紀的南京條約﹑20世紀時日本投降,香港回歸等眾多歷史事件仍在我們的腦海中記憶猶新。這些歷史事件於桌子上發生,與條約息息相關。展示的桌子跟據文件內容記錄﹑桌面佈置﹑香港與土地的歷史而創作。桌上的字由香港的佛教徒雕刻而成。而由香港人雕刻這個過程同時似乎也為香港歷史刻上新的敍述,結束過去。諷刺的是,不平坦的桌面為簽署添上難度。

協力:郭家

關於藝術家
田村於1977年在日本出生,先後於東京藝術大學取得學士及電影研究碩士學位,現為一名博士生。他一直發掘動態影像的可能性,以攝影作為一個出發點,同時橫跨各種不同媒體和框架,包括電影,裝置藝術及表演。田村的作品不僅取材於自己拍攝的圖像,同時也引用一些現成鏡頭,以他們之間獨特的關係,創造新的景象。這些作品的形式各異,當中包括結合了觀感經驗元素的裝置,以及引人入勝的表演藝術。

"夜不来臨"在2010日本新媒體動漫藝術展2012獲得優秀獎,並已於不同國際性展覽展出,包括:第57 屆德國奧柏荷辛國際短片影展(2011),東京大都會攝影博物館的惠比壽國際前衛視覺藝術節(2011);廣島當代藝術館的A Window to the World(2011),弗羅茨瓦夫的WRO雙年展(2011)及聖保羅的FILE 2011。田村獲東京當代藝術博物館挑選參展MOT年度2012。於2012年,"夜不来臨"被納入東京大都會攝影博物館的公眾館藏。而田村是日本政府海外研究藝術家計劃的受益人,前往Institut für Raumexperimente(柏林, 2013),以及倫敦藝術大學(倫敦,2013年)研習。

藝術家 website
http://www.damianoyurkiewich.com/

藝術家講座
日期: 2013年5月23日 5pm - 7pm
會場: Para Site Art Space, 4 Po Yan Street, Sheung Wan
聯繫: +852 9123 5621, info@miaca.org
預約: info@miaca.org
贊助: MIACA
合作: Art Basel VIP program, Para Site
http://www.miaca.org/