YUKA TSURUNO
EXHIBITIONS ARTISTS PUBLICATIONS GALLERY ART FAIRS NEWS FEATURED WORKS PRIVATE  

Various Drawings
October 6 - November 3, 2012

exterminate_the_bunny_suit

exterminate the bunny suit, Maiko Kasai /《着ぐるみ退治》笠井麻衣子
2011, 39 x 39 cm, pencil on paper

>日本語

YUKA TSURUNO is pleased to announce the upcoming exhibition "Various Drawings" by seven of gallery artists, mamoru, Tetsuro Kano, Maiko Kasai, Manika Nagare, Nobuhiro Shimura, Nobuyuki Osaki, and Takafumi Yagi, from October 6 to November 3, 2012.

The word “drawing” is typically associated with the act of sketching or making preliminary studies. For artists, however, it has different connotations – a drawing can be a point of connection that links you to something else, a tool for thinking, or even a finished work. This exhibition showcases a selection of works that each artist considers to be a “drawing”.

On display will be Mamoru’s performance score, which serves as a concept sheet that inspired “etude”, a sound piece that he is currently developing, as well as a musical score for participating musicians. Tetsuro Kano’s “Clear Signs, Vivid Tones”, a work made out of glass, is a two-dimensional drawing that tackles the same issues as an installation, after serving as a preliminary exercise and a drawing of a space that would later become an installation. In this series, Kano tackles various issues that lie at the core of the different pieces in a direct manner while integrating all of them into a single work. For Maiko Kasai, the piece on which a preliminary sketch for a canvas was based is also a “drawing”. Kasai spends much time thinking about placement and location, comparing this phase of her creative process to working on a farm. “Here, a drawing functions like a seed that gives rise to a painting, and as a seedling.” Manika Nagare considers the act of drawing a run-up to the main event, a fundamental step that can sometimes play the lead role in a “marathon”. Nobuhiro Shimura, who produces mainly video installations, attempts to re-express the essence of his own installations in drawings. Unlike documentary photographs, these drawings record something of various events through the lens of his own subjectivity, expressing the viewpoint of the artist. Nobuyuki Osaki uses drawings as a medium for play, thought, and experiment, while Takafumi Yagi, who sees drawing as a “garden with a playground in it”, will exhibit his sculptures as drawings.


Various Drawings
mamoru, Tetsuro Kano, Maiko Kasai, Manika Nagare, Nobuhiro Shimura, Nobuyuki Osaki, Takafumi Yagi
Date: October 6 – November 3, 2012
Reception for the Artists: October 6, 18:00 – 20:00
Hours:Monday, Wednesday - Saturday, 11:00-19:00




YUKA TSURUNOでは10月6日~11月3日まで、ギャラリー所属作家のうちの7名、mamoru、狩野哲郎、笠井麻衣子、流麻二果、志村信裕、大崎のぶゆき、八木貴史によるドローイングのグループ展「Various Drawings」を開催いたします。

ドローイングというと素描や習作としての印象が強いかも知れませんが、自分と何かを繋ぐ接点であったり、思考ためのツール、または完成された作品であったりと、その意味は各々の作家にとって違うのではないでしょうか。今回の展覧会では各作家がドローイングと位置づける作品を展示いたします。

マモルは現在展開している音作品「etude」のアイディアの元となるコンセプトシートや音楽家にとっての楽譜となるパフォーマンススコアを展示します。狩野哲郎が展示するガラスを使った作品「純粋な標識/Clear signs, Vivid tones」は、エクササイズとしての平面のドローイングと、インスタレーションとしての空間へのドローイングを経た、インスタレーションと全く同じ問題を扱うための平面作品としてのドローイング作品です。このシリーズで狩野は、作品に通底する問題を直裁的に扱いつつ、ひとつの作品として完結させています。笠井麻衣子は、タブローの下絵(エスキース)の更に元となるものをドローイングと位置づけます。制作のプロセスについて笠井は、農作業に例えて位置づけを考える時が多く、その中でドローイングはペインティングを生み出す種であり苗であると言っています。流麻二果は、ドローイングを絵画にむけての助走であり基礎であり時には主役でもある「マラソン」だと語ります。主に映像インスタレーションを制作する志村信裕は、ドローイングによって自身のインスタレーション作品のエッセンスを再表現することを試みています。記録写真とは違い、その時の事象を自分の主観で残すことを目的にしたドローイングは作家の視点をあらわにします。大崎のぶゆきはドローイングを「遊び>>思考≧実験」と表現します。ドローイングを「遊具のある庭のようなもの」と捉える八木貴史は、ドローイングとしての立体作品を展示いたします。

Various Drawings
mamoru、狩野哲郎、笠井麻衣子、流麻二果、志村信裕、大崎のぶゆき、八木貴史
会期: 2012年10月6日 (土)~11月3日 (土・祝)
オープニングレセプション: 2012年10月6日 (土) 18:00 - 20:00
開廊時間: 月、水 - 土 11:00 - 19:00